POLA VEKA “ZASTAVE 101”

Kragujevac Srbija Svet

Na današnji dan, 16.Novembra 1971. sa proizvodnih traka stare fabrike u Kragujevcu sišao je prvi serijski primerak „Zastave 101“. Razvijen na osnovu Fiata 128, sa poprečno postavljnim motorom napred i pogonom na prednje točkove bio je to jedan od najmodernijih automobila u Evropi. 

Zastava 101 je u automobilskom smislu bila ogledalo SFRJ. Tadašnja prodaja i opremljenost išla je uzlaznom linijom prateći rast standarda tokom 70 –tih. 

“Zastava 101” rekordnu proizvodnju od  88.918 proizvedenih primeraka beleži 1979., što je danas san modernog FCA u Kragujevcu na godišnjem nivou proizvodnje.

U to vreme pojavilo se izdanje Mediteran, u čast Mediteranskih igara u Splitu, sa troje vrata i zanimljivom opremom u kojoj su bila čak i tonirana stakla. Dugo je važio za najbolje i najdugovečnije karoserijsko izdanje Z101.

Tokom te decenija nizali su se modeli: Standard, De lux , 101 L, Confort, Special , Super. 

Liste čekanja znale su povremeno da budu i po pola godine, a ko je nabavio „keca“ preko veze, taj je bio nekao ko je stvarno „uspeo u životu“. U ostalim socijalističkim zemljama automobili su se čekali ne 5-6 meseci.

Lidersku poziciju u svetu nesvrstanih, Jugoslavija je 1975. potvrdila i ekspedicijom „Kragujevac – Kilimandžaro“

Svaka komponenta koju su mogli da osvoje domaći proizvođači obavezno bi se našla u Stojadinu.  Cela Jugoslavija je radila Stojadina i cela Juga ga je kupovala.   

“Zastava 101” je bio je jedan od prvih modernih automobila na svetu, a izvozio se u većinu evropskih zemalja. Danas je nepravedno zaboravljen, ali je zauzeo je jedno od važnijih mesta u automobilskoj istoriji Evrope.

Zastava 101 je najuspešniji model jugoslovenske auto-industrije. Proizveden je u daleko većem broju vozila u odnosu na “fiću” i “juga”, a svoje mesto u istoriji automobila zauzima i kao začetnik klase golf.

Poslednja Zastava 101, koja je i poslednje vozilo Zastava, umesto da stoji u muzeju, 2010. je prodata privatnom licu, sa sve oproštajnim porukama radnika sa fabričke trake. Srećom, iako je van oldtajmerskih krugova, i vozi se svaki dan, i dan danas je na točkovima. Livracija na haubi na kojoj piše “Poslednje vozilo Zastava Skala 55” još uvek ponosno stoji i svedoči o značaju ovog automobila. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *